tisdag 18 maj 2010

FELIX en vecka gammal!!!! :)

Jaha då ska jag försöka återberätta denna fantastiska händelse, kanske inte minns allt så klockrent men skall göra mitt bästa :) Får tänka på att nu när mjölken runnit till så fungerar verkligen inte hjärnkontoret som det ska :P
Samt jag har väl inte haft den bästa starten med amningen...*suck* iomed att han har sugit lite "fel" på minna bröst så blev de liiite söndersugna *ajaj* vill jag lova! Men envis som man är och vill att det skall funka med amningen, för mjölk det har jag VERKLIGEN! :D
Men tack vare alla de redskap man kan ta hjälp av så börjar det äntligen sakta med säkert ordna upp sig.
Därav att man inte har varit så social med folk utan jag har gått in i min lilla "bubbla" :)

Jaha för att göra "lång" historia kort...Det börjar väl med att "slempropp" går runt kl 1900? lite osäker tidsmässigt, då ringer jag Jenny för att förbereda henne på att det kanske kan tänkas bli ngt under natten. Men när jag har henne i luren så får jag en värk, dock inte så kraftig men hon hör den ju oxå. Hon frågar om han skall komma upp, stönig som man är så säger jag till henne att vi avaktar lite, jag ska prova att gå och lägga mig. Ok säger Jenny lite osäkert...det hinner inte gå många sekunder innan jag inser att nä här kan jag inte ligga. Går på toa och ser mer slempropp *usch* :P
Ringer Jenny igen och säger att nu får hon komma då jag blir lite osäker på om det är på gång eller inte...
Jenny masar sig hit under tiden ringer jag hem Jocke som tar sig hem på ca 30 min, hinner också ringa broder Joakim som skall vara barnvakt. Under denna tid kommer det värkar med ca 5 min mellan rum Jenny klockar som bara den :)
Jenny manar på att jag ska ringa förlossningen, jag e lite skeptiskt då jag inte tycker det gör särskilt ont ännu plus att jag har hört att många åker in för att bli hemskickade lika fort.
Men sagt och gjort, ringer in och de tycker jag skall komma in baserat på de värkar jag får under tiden jag pratar med barnmorskan.
Resan till förlossningen tar ju bara ca 10min, och får några värkar i bilen men snart framme tänker jag, detta kan dröja heela natten om det vill sig så "illa" :)
Väl framme plingar jag på den ringklocka man ska trycka på, en röst säger sitt namn och får ett svar tillbaka att jag skall in och föda barn :p (de visste ju iofs. att jag skulle komma) men det blidde lite komiskt där ändå *flin*
Ja, vänta så kommer en sköterska/barnmorska och öppnar för er...
Sagt och gjort så står vi där och väntar på PIA som kommer (min gamla "mattant" från lillerud) *hahaha* Dig känner jag igen säger hon och ler...efter hon presenerat sig för Jenny och Jocke för när hon skall ta mig i hand så kommer en värk! Vänta lite säger jag det kommer en värk *pusta pusta* Där står vi all som förstenad och väntar ut min värk :)
NU, e den borta säger jag HEJ Pernilla heter jag och det hela blir lite lustigt :D
Jocke tar fram rullstolen som står så fint parkerad där, och säger åt mig att sätta mig... e du dum säger jag, jag skall föda barn e inte handikappad!!
Åker hissen upp och kommer te förlossningssal 4, där jag får det supersnygga förlossningsrocken *hm* NOT!
Tar med mig Jenny in på Toan för att byta om, väl där inne känner jag att jag måste göra nr 2 :P
Tur att jag kännt Jenny såppas länge som jag gjort för det är inte all vänner hur goda de än är som man kan göra nr 2 framför ;) *hihihi* (stackars jenny)
Så när jag väl sitter där får jag en krystvärk, varpå Jenny tittar på mig och frågar: fick du nyss en krystvärk?? nja kanske det säger jag varpå jag får en till...Men du får inte krysta nu Pernilla , säger Jenny! :)) Jag hämtar barnmorskan. -Nej, säger jag måste torka mig först :P *hahaha* faan vad stressigt det blev nu tänkte jag *gah* jaja får väl skynda mig då...vill ju inte att barnmorskan kommer in när jag sitter och driter :D
Jahapp efter lite bök så styr jag in mig till salen, hinner komma till handfatet precis innanför dörren där jag får en kraftig värk, Jenny och Jocke babblar "strunt" i bakgrunden varpå jag säger till Jenny att hämta mig en mugg vatten, kände mig bara törstig sådär...sen tar jag ytterligare ca 3-4 steg där jag knappt får tag i sänggaveln och blir stående! :P För nu börjar det bränna rejält i det nedre partiet... SATAN rent ut sagt vad ont det gör!!! :/
Nu hänger inte riktigt jag med...för nu går det undan, Jenny märker att något e på gång och plingar på klockan som ringer in barnmorskan, de kommer in omgående där de ser mig i full färd med att föda tror jag för det hinner inte jag fatta!? :P
Allt händer ganska snabbt, de slänger under massa filtar mm, tar vattnet på mig..jag säger nä nu j-vlar gör det ont! -ja men det är för att axeln e påväg ut..??? Va! tänker jag,när faan kom huvve ut då??? :) Varpå lilla Felix "smidigt" glider ut och helt plötsligt ligger i barnmorskans famn.
Där står jag och inte fattar nåt..och knappt jocke och jenny heller *ler*

Hör det efterlängtade barnskriket som man vill höra så allt verkar ok, han e lite trött då det gick lite för snabbt för hans smak med. Men han repar sig snabbt. Får efter en stund lägga mig på sängen efter Jocke klippt navelsträngen.
Så helt plötsligt har vi fått våran underbara son Felix :)




Här får ni en liten inblick i hur händelseförloppet gick! :)

3 kommentarer:

  1. ja myspysigt gumman <3

    ja du e faaan stönig du!!! hihih

    love you anyway ;)

    kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Grattis ännu en gång till sonen å snabbt gick det! Ungefär lika snabbt som mig! hade ja ej åkt in så hade izabelle föds hemma! hoppas det ordnar sig med ammningen. kramiz maja

    SvaraRadera
  3. Underbart att få läsa din förlossningsberättelse, sånt älskar jag ;) Det gick undan förstår jag. Hur lång tid tog det från första värken, en timme? Grattis till ert lilla underverk!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar.
Tänk på att ditt IP nummer visas för mig!